Přeskočit na obsah

Lidé rozhodnou o pojmenování zrekonstruované historické lodi

26. února 2020
Obyvatelé města Brna budou moci v průběhu března rozhodnout o novém pojmenování lodi postavené v letech 1954 až 1955 zaměstnanci dopravního podniku. Loď původně nesla název Moskva, ale v roce 1992 byla na žádost tehdejšího primátora přejmenována na Dallas. Po vyřazení historické lodi z provozu však jméno Dallas převzala nová loď, a proto je po rekonstrukci historického plavidla potřeba vybrat nové jméno.

„Vzhledem k tomu, že se loď v roce 2013 stala movitou kulturní památkou a že na její rekonstrukci čerpal dopravní podnik dotaci od Ministerstva pro místní rozvoj, bylo nutné zjistit a zvážit, jaké změny v jejím pojmenování je možné udělat, aby to bylo administrativně schůdné,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

„Po konzultaci s památkáři jsme jako možné varianty pojmenování zvolili názvy Moskva, Bratislava a Morava. Moskva je historické jméno zrekonstruované lodě, Bratislava by se držela tradice, kdy stávající flotila nových lodí nese názvy podle brněnských partnerských měst, Morava zase představuje odkaz na loď, která společně s lodí Brno zahajovala v roce 1946 provoz lodní dopravy na přehradě,“ vysvětlil náměstek primátorky Tomáš Koláčný.

Anketa o nové pojmenování znovuzprovozněné lodi Dallas se uskuteční od 1. do 31. března na webu Brno iD. Hlasovat mohu pouze lidé s plně ověřeným „FULL“ účtem. Dalším způsobem, jak hlasovat, je osobně na pobočkách Knihovny Jiřího Mahena a Turistického informačního centra na Panenské. Ve všech případech mohou hlasovat pouze lidé starší 15 let s trvalým pobytem v Brně. Výsledky ankety budou závazné.

Nově pojmenovaná loď se do stávající flotily zařadí v průběhu letních měsíců letošního roku.

Dvoupalubovou elektrickou motorovou osobní loď Moskva začali svépomocí stavět zaměstnanci dopravního podniku v roce 1954, do provozu byla uvedena o rok později. V letech 1981 až 1985 byla rekonstruována a v pravidelném provozu sloužila do konce plavební sezóny 2011. Na počest nového partnerského města byla v roce 1992 přejmenována na Dallas. Loď byla v pravidelném provozu do konce plavební sezóny 2011. K vyřazení z Rejstříku plavidel Státní plavební správy došlo 19. 2. 2013. V květnu 2013 byla loď v souladu se zákonem č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění prohlášena Ministerstvem kultury České republiky za kulturní památku pod evidenčním číslem 105128.

V březnu roku 2016 byl, a to mimo jiné v souvislosti s probíhajícím programem DPMB, a. s., na provoz retro vozidel, zahájen proces možného znovuzprovoznění plavidla. Po konzultaci s dotčenými institucemi (Státní plavební správa, Národní památkový ústav atd.) byla zadána a následně zpracována studie proveditelnosti rekonstrukce plavidla. Studie posoudila možnost zpětného uvedení lodě do provozu, tj. provedení základního porovnání charakteristických prvků konstrukce s požadavky platné legislativy, návrh řešení se zohledněním statutu kulturní památky a rámcově ohodnocení investičních nákladů rekonstrukce. Navržený postup rekonstrukce byl akceptován mj. Národním památkovým ústavem.

Práce, které probíhají od jara loňského roku, zahrnují opravu hlavní paluby (výměnu původní dřevěné za ocelovou plynotěsnou), kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky (ocelové opláštění podponorové části plavidla), vodotěsné přepážky, požárního a drenážního systému a další úkony. Prioritou je v celém projektu oprav rekonstrukce stávajících částí – například opravy hlavního pohonu (původního elektromotoru Škoda TIS) nebo původních oken z tramvají. Prvky, které nebude možné zachovat, jsou nahrazovány novými dle dobové situační studie tak, aby se v nejvyšší možné míře podobaly původním. Všechny fáze rekonstrukce, od schvalování projektu až po samotnou realizaci, probíhají pod dohledem několika subjektů: Národního památkového ústavu v Brně, Odboru památkové péče Magistrátu města Brna, inspekční organizace Československý Lloyd a vedení DPMB.

Ke dni 31. 10. 2019 byly realizovány nejnáročnější části oprav. Jde o etapu, během které se prováděla výměna a tvarování žebrování a dnové a boční obšívky, oprava vodotěsných přepážek, montáž nové plynotěsné hlavní paluby, vyrovnání deformovaných částí tělesa a podobně. Další práce budou mj. na instalaci požární a sanitární soustavy nebo kormidelního a kotevního zařízení. Na základě harmonogramu prací zhotovitele dle uzavřené smlouvy platí, že loď se do stávající flotily zařadí do 30. 6. 2020.

Celkové náklady na rekonstrukci činí 15,6 mil Kč. V částce 5 000 000,- Kč je projekt spolufinancován z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech Ministerstva pro místní rozvoj. Renovaci provádí společnost JESKO CZ s. r. o., Pardubice – Studánka.







Magistrát města Brna
Tiskové středisko
tel.: +420 542 172 162
e-mail: tis@brno.cz


Nejnovější tiskové zprávy

Brno podporuje inovátory i výzkumníky z jihu Moravy. Ti mohou získat granty – startuje další výzva programu Prototypuj a ověřuj

Lokátory pro freeridery, vylepšení zubního implantátu a inovativní polymer – to jsou příklady projektů, které v loňském roce získaly podporu z programu Prototypuj a ověřuj. Město Brno prostřednictvím inovační agentury JIC nyní otevírá novou výzvu. Od 27.  března do 5. května do něj mohou inovátoři z jižní Moravy hlásit své projekty a získat až 800 tisíc korun.

V Pisárkách se naplno rozjely práce na stavbě vratné smyčky. První tramvaje po ní do vozovny vjedou příští rok v létě

Dopravní podnik města Brna začal s třetí etapou modernizace vozovny v Pisárkách. Během následujících 17 měsíců zde dělníci vybudují vratnou smyčku. Ta umožní otáčení tramvají a zároveň snadnější odbavení návštěvníků budoucí multifunkční haly, která má vyrůst v západní části brněnského výstaviště.  

Bytový fond se rozrostl o dvanáct sociálních a bezbariérových bytů

Namísto původních pěti bytových jednotek na Křenové 47, které byly v nevyhovujícím až havarijním stavu, se jich díky dvaceti měsícům prací ve stejném bytovém domě, zrenovovaném a obohaceném o nástavbu, nyní nachází dvanáct. Sloužit budou pro osoby se sníženou pohyblivostí nebo s nízkými příjmy.

Družstevní bydlení by mohlo rozšířit svou podobu. Vedle výstavby na zelené louce by družstva renovovala i staré městské domy

Město si nechá prověřit další možnost, jak lidem nabídnout dostupné družstevní bydlení, a to formou rekonstrukce zdevastovaných bytových domů. V pilotním režimu by nový záměr mohl být realizován u domu na Mostecké 16. Zda je dům vhodný, prověří předprojekční příprava, kterou dnes radní doporučili zastupitelstvu města svěřit do rukou městské společnosti CD CENTRUM COMS.