Přeskočit na obsah

Lidé rozhodli: Na přehradu vypluje Morava

03. června 2020
Od března probíhala na webu Brno iD a na pobočkách Knihovny Jiřího Mahena anketa na pojmenování nově zrekonstruované historické lodi. Lidé mohli vybírat z názvů Bratislava, Moskva a Morava. Většina z více než tří a půl tisíce hlasujících nakonec zvolila pojmenování Morava.

„Vítězný název Morava odkazuje na loď, která společně s lodí Brno zahajovala v roce 1946 provoz lodní dopravy na brněnské přehradě,“ vysvětlil náměstek primátorky Tomáš Koláčný.

Další možnosti pojmenování se vztahovaly k Brnu či minulosti samotné lodi. Moskva je původní název, se kterým se loď plavila po přehradě před svým přejmenováním na Dallas v devadesátých letech. Bratislava by se držela tradice, kdy stávající flotila nových lodí nese názvy podle brněnských partnerských měst.

Hlasovat mohli lidé starší 15 let s trvalým pobytem v Brně a ověřeným účtem na Brno iD. Z více než 55 tisíc možných uživatelů využilo této možnosti téměř tři a půl tisíce zájemců. Dalších sto pak hlasovalo osobně na pobočkách Knihovny Jiřího Mahena v Brně. Celkem bylo odevzdáno 3530 platných hlasů.

„Více než 60 % respondentů hlasovalo pro název Morava. Dalších 30 % získalo pojmenování Moskva, které ale bylo nejúspěšnější v offline hlasování. Nejméně hlasů pak získala Bratislava,“ doplnil Tomáš Koláčný.

Nově pojmenovaná loď se do stávající flotily zařadí v průběhu letních měsíců letošního roku.

„Dvě nejstarší lodě na brněnské přehradě se jmenovaly Morava a Brno. Dnes máme na hladině jen loď Brno, kterou nově pojmenovaná Morava s odkazem na historii pěkně doplní,“ dodal první náměstek primátorky Petr Hladík.

Historie lodi
Dvoupalubovou elektrickou motorovou osobní loď Moskva začali svépomocí stavět zaměstnanci dopravního podniku v roce 1954, do provozu byla uvedena o rok později. V letech 1981 až 1985 byla rekonstruována a v pravidelném provozu sloužila do konce plavební sezóny 2011. Na počest nového partnerského města byla v roce 1992 přejmenována na Dallas. Loď byla v pravidelném provozu do konce plavební sezóny 2011. K vyřazení z Rejstříku plavidel Státní plavební správy došlo 19. 2. 2013. V květnu 2013 byla loď v souladu se zákonem č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění prohlášena Ministerstvem kultury České republiky za kulturní památku pod evidenčním číslem 105128.
V březnu roku 2016 byl, a to mimo jiné v souvislosti s probíhajícím programem DPMB, a. s., na provoz retro vozidel, zahájen proces možného znovuzprovoznění plavidla. Po konzultaci s dotčenými institucemi (Státní plavební správa, Národní památkový ústav atd.) byla zadána a následně zpracována studie proveditelnosti rekonstrukce plavidla. Studie posoudila možnost zpětného uvedení lodě do provozu, tj. provedení základního porovnání charakteristických prvků konstrukce s požadavky platné legislativy, návrh řešení se zohledněním statutu kulturní památky a rámcově ohodnocení investičních nákladů rekonstrukce. Navržený postup rekonstrukce byl akceptován mj. Národním památkovým ústavem.
Práce, které probíhají od jara loňského roku, zahrnují opravu hlavní paluby (výměnu původní dřevěné za ocelovou plynotěsnou), kormidelního systému, interiéru, elektroinstalace, dnové a boční obšívky (ocelové opláštění podponorové části plavidla), vodotěsné přepážky, požárního a drenážního systému a další úkony. Prioritou je v celém projektu oprav rekonstrukce stávajících částí – například opravy hlavního pohonu (původního elektromotoru Škoda TIS) nebo původních oken z tramvají. Prvky, které nebude možné zachovat, jsou nahrazovány novými dle dobové situační studie tak, aby se v nejvyšší možné míře podobaly původním. Všechny fáze rekonstrukce, od schvalování projektu až po samotnou realizaci, probíhají pod dohledem několika subjektů: Národního památkového ústavu v Brně, Odboru památkové péče Magistrátu města Brna, inspekční organizace Československý Lloyd a vedení DPMB.
Celkové náklady na rekonstrukci činí 15,6 mil Kč. V částce 5 000 000,- Kč je projekt spolufinancován z Národního programu podpory cestovního ruchu v regionech Ministerstva pro místní rozvoj. Renovaci provádí společnost JESKO CZ s. r. o., Pardubice – Studánka.



Mgr. Kateřina Gardoňová
Tiskové středisko
Magistrát města Brna
tel.: +420 542 172 466
mob.: +420 602 595 170
e-mail: gardonova.katerina@brno.cz




Nejnovější tiskové zprávy

Vedení města Brna prověřilo sdělení provázející spor o volbu člena Výboru pro národnostní menšiny

Vedení města Brna se zabývalo volbou člena Výboru pro národnostní menšiny, která proběhla na květnovém Zastupitelstvu města Brna a stala se předmětem diskuse na jeho zasedání 5. září 2023.

Vteřiny zachraňují životy, připomene nová kampaň města a hasičů

Když čekáte na příjezd hasičů, může se každá vteřina zdát nekonečná. Vteřiny také mohou rozhodovat o životě a smrti, o zdraví či jeho poškození, o záchraně či ztrátě majetku. Právě tyto cenné okamžiky ztrácejí hasiči, když míří k zásahu a cestu jim blokují nesprávně zaparkovaná vozidla. Jak může každý z nás jednoduše pomoci vozům integrovaného záchranného systému dostat se včas na místo určení, pomáhá přiblížit nová kampaň Vteřiny pro život. Město ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem Jihomoravského kraje ji spouští dnes.

Mezi městem a Zbrojovkou panuje shoda: Nový fotbalový stadion by měl vyrůst na místě dnešního velodromu

Nejvýhodnější lokalitou pro výstavbu nového fotbalového stadionu je brněnské výstaviště, konkrétně místo, kde dnes stojí velodrom. Shodli se na tom představitelé města a Zbrojovky Brno, a to i na základě prověření plošného umístění sportovišť ve vybraných lokalitách, které zpracovala Kancelář architekta města Brna. Se změnou působiště souhlasí i cyklistické oddíly, pro které by se stavěl nový cyklistický ovál, a to se snahou jej zkombinovat i s atletickou halou.

Brno podpoří střediska volného času

Brněnští radní dnes souhlasili s poskytnutím 1 330 000 korun na úhradu provozních nákladů středisek volného času. Vše musí ještě schválit říjnové zastupitelstvo.