Královopolským tunelem projela první auta - Tiskový servis

Královopolským tunelem projela první auta

  • 04. září 2012
  • 2 minuty čtení

(mak) - V pátek 31. srpna byl současně s křižovatkou Svitavská radiála – Dobrovského ulice slavnostně uveden do provozu Královopolský tunel.

Dosud největší dopravní stavba na území města Brna, jejíž oficiální název zní „silnice I/42 Brno, VMO Dobrovského“ a kterou zdržely neshody související se stavebním povolením, byla po zhruba čtyřech letech dokončena.

Tunel tvořený dvěma tubusy, každým pro samostatný směr jízdy, dlouhými 1237, respektive 1258 metrů, se nachází na území městských částí Královo Pole a Žabovřesky.

Stavba je součástí velkého městského okruhu, který má ulehčit dopravnímu zatížení Brna. Kromě dvoutubusového tunelu, jehož ražba byla ukončena v březnu roku 2010, je součástí stavby dalších cca 450 stavebních a provozních objektů.

Vybavení na špičkové úrovni
Tunel splňuje nejpřísnější technické parametry a jeho bezpečnostní vybavení je na špičkové evropské úrovni.

V prostoru Dobrovského a Slovinské ulice je umístěno technologické centrum s velínem, rozvodnou a vyústěním vzduchotechniky. Tunely jsou vybaveny vysoce nadstandardním automaticky řízeným systémem odvětrání s odsáváním znečištěného vzduchu. V případě požáru bude možné odsávat z kteréhokoliv místa požáru až 250 metrů krychlových vzduchu za sekundu.

Plně automatické je osvětlení tunelů, včetně nouzových režimů, které se může přizpůsobit konkrétním podmínkám v tunelu a jeho nejbližším okolí. Na okamžitou situaci jak na VMO, tak v celém Brně bude reagovat proměnné dopravní značení a v případě mimořádné události bude možné dopravu odklonit. Nouzově bude umožněn obousměrný provoz v každé tunelové rouře. K přímému spojení se složkami záchranného systému poslouží skříně SOS.

V tunelu je osazeno zařízení na měření rychlosti a počtu vozidel a je nainstalován videodohled s více než 40 kamerami. Samozřejmostí je elektronická požární signalizace, doplněná videodetekcí požáru a stojících vozidel, a bezdrátové spojení s jedoucími vozidly. Do vysílání dopravních informací v prostorách tunelů může také vstoupit moderátor.

Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic ČR a město Brno, zhotovitelem Sdružení VMO Dobrovského ve složení OHL ŽS, Metrostav a Subterra.

Další články z rubriky

Nejnovější články