Emeritní rektor JAMU Alois Hajda nalezne místo posledního odpočinku na čestném pohřebišti Ústředního hřbitova - Tiskový servis

Emeritní rektor JAMU Alois Hajda nalezne místo posledního odpočinku na čestném pohřebišti Ústředního hřbitova

  • 16. března 2022
  • 2 minuty čtení

Brněnští radní dnes vyhověli žádosti příbuzné Aloise Hajdy a v souladu s ustanovením článku 4 Statutu čestného pohřebiště města Brna souhlasili s uložením ostatků emeritního rektora Janáčkovy akademie múzických umění na čestném pohřebišti Ústředního hřbitova města Brna.

Divadelní režisér, vysokoškolský pedagog a emeritní rektor JAMU zemřel 8. května 2021 ve věku nedožitých 93 let. S žádostí o uložení ostatků na čestném pohřebišti se na Odbor kultury Magistrátu města Brna obrátila jeho příbuzná Petra Vodičková.

„Alois Hajda byl výraznou uměleckou osobností spjatou především s Mahenovou činohrou dnešního Národního divadla Brno. Za trvalý přínos ke kulturnímu životu Brna i celé České republiky obdržel Cenu města Brna pro rok 2002 v oblasti dramatického umění. Brno je náležitě hrdé na to, že zde tento významný divadelní režisér žil a pracoval, a těší mě, že jeho odkaz bude připomínat i čestný hrob na Ústředním hřbitově,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

„Správa hřbitovů města Brna navrhla pro zřízení čestného hrobu Aloise Hajdy hrobové místo číslo 25 ve skupině hrobů H5E. Město se bude také dlouhodobě starat o úpravu tohoto pietního místa a jeho květinovou výzdobu. Vzdáváme tak hold tvůrci, který byl spjatý s Brnem a pro svoji přirozenou autoritu, pracovitost, odbornou erudici a etické postoje byl ctěn a uznáván nejen celou akademickou obcí,“ doplnil radní pro kulturu Marek Fišer.

Prof. Alois Hajda (7. 7. 1928 – 8. 5. 2021) se narodil v Poličkách u Nezamyslic. Po studiu režie na Janáčkově akademii múzických umění působil v několika divadlech. Roku 1962 se stal režisérem činohry Státního divadla v Brně, kde se výraznými inscenacemi podílel na vyhraněném profilování této scény v 60. letech. Připomeňme Büchnerova Vojcka, Beckettovo Čekání na Godota, Gardavského hru Já, Jákob, Shakespearova Krále Leara nebo Kiviho Ševce z Nummi.
Na počátku normalizace, v roce 1971, byl Alois Hajda z Mahenovy činohry vypovězen a na deset let nalezl útočiště v tehdejším Divadle pracujících ve Zlíně. Zde – mimo jiné ve spolupráci s dalšími brněnskými umělci postiženými normalizací – vytvořil své další vrcholné inscenace, především brechtovské. Od roku 1981 do roku 1991 opět působil v brněnském Mahenově divadle a inscenoval tu např. Maryšu bratří Mrštíků či Dürrenmattovu Návštěvu staré dámy. Od počátku 90. let se pak věnoval výhradně pedagogické práci na Janáčkově akademii múzických umění.

Tiskové středisko MMB
tel.: +420 542 172 162
mobil: +420 773 785 318
e-mail: tis@brno.cz


Další články z rubriky