Do rodiny tramvají přibyla Adélka - Tiskový servis

Do rodiny tramvají přibyla Adélka

  • 21. září 2007
  • 2 minuty čtení

 

{foto:Z. Kolarik}

Pětičlánková nízkopodlažní tramvaj ŠKODA 13T nové generace se ve čtvrtek 20. září, který byl v rámci Evropského týdne mobility v Brně vyhlášen Dnem bez aut, představila v plné parádě na náměstí Svobody. Ještě letos k ní přibude další vůz stejného typu.

Novou "šalinu" hned po jejím příjezdu na náměstí začaly okukovat desítky zvědavců. Prohlídku si nenechal ujít ani primátor Roman Onderka, který spolu s  ředitelem dopravního podniku Bedřichem Prokešem tramvaj slavnostně pokřtil. Požehnání se jí nato dostalo od opata augustiniánského kláštera na Starém Brně Lukáše Evžena Martince. Dostala jméno Adélka.

Po pěti letech, kdy do brněnských ulic tehdy vyjela první tříčlánková nízkopodlažní Anitra, jde o další brněnskou premiéru. Nové velkokapacitní tramvaje přispějí k dalšímu zkvalitňování kultury cestování a k omlazení stávajícího vozového parku. V současné době po Brně jezdí 317 tramvají, jejichž průměrné stáří dosahuje 23,5 roku.

Tramvaj ŠKODA 13T s designem od firmy Porsche má dva nízkopodlažní díly, které zaujímají 48 procent z celkové plochy vozidla. Pětičlánková verze pojme 270 cestujících, z toho 70 sedících. V oddíle pro cestující jsou umístěny čtyři informační a dva LCD oboustranné reklamní panely.

Pracoviště řidiče je plně klimatizováno a je nově vybaveno dvojicí monitorů kamerového systému. Čtyři kamery jsou umístěny  vně tramvaje  a  čtyři v interiéru. Na čele a na konci vozidla jsou umístěny infopanely pro číslo linky. Na boční straně dveří pak oboustranné informační panely zobrazující vně tramvaje hlavní uzly a cílovou stanici, uvnitř vozidla pak číslo linky a sled jednotlivých zastávek.

Smlouva uzavřená vloni v červnu mezi  dopravním podnikem a plzeňským výrobcem předpokládá, že na konci roku 2016 bude jezdit po Brně 40 tříčlánkových a 60 pětičlánkových jednosměrných tramvají za pět miliard korun. Na jejich zaplacení chce město využít spolufinancování z evropských fondů. Kratší typ o délce 20 metrů přijde na 36 milionů, cena  pětičlánkové tramvaje, která je o deset metrů delší,  je téměř 59 milionů korun.

(ape)

Další články z rubriky

Nejnovější články