Datové schránky dostanou všichni živnostníci. I ti „spící“

  • 21. listopadu 2022
  • 2 minuty čtení
  • Zuzana Gregorová

Možná jste si během rodičovské dovolené přivydělávali na živnostenský list a po návratu do zaměstnání jste provozování živnosti jen přerušili. Nebo máte přerušenou či pozastavenou živnost z jiného důvodu. V každém případě i na vás se vztahuje nový zákon, který ukládá od 1. ledna 2023 zřízení datové schránky pro všechny OSVČ a další právnické osoby.

Loni český parlament schválil zákon č. 261/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci. Tento zákon ukládá k 1. lednu 2023 zřízení datových schránek k elektronické komunikaci pro všechny podnikající fyzické osoby (OSVČ) a další právnické osoby, které doposud datovou schránku neměly. Jde například o sdružení vlastníků jednotek či některé spolky.

Datovou schránku nelze zrušit, ale bude ji možné znepřístupnit, ovšem až ke dni výmazu podnikatele ze zákonem stanovené evidence, např. ze živnostenského rejstříku. Přerušení či pozastavení provozování živnosti nestačí.

„Obáváme se náporu živnostníků a podnikatelů ke konci letošního a začátkem příštího roku, jakmile jim budou doručeny přihlašovací údaje do datové schránky. Pokud podnikatelé chtějí svá živnostenská oprávnění zrušit, měli by to udělat co nejdříve na kterémkoliv obecním živnostenském úřadě, protože během vánočních svátků bývá provoz úřadů omezený,“ varuje Eva Václavíková z Živnostenského úřadu města Brna.

Pokud si nejste jisti, zda jste do živnostenského rejstříku zapsáni, ověřte si to na webu www.rzp.cz v sekci Nahlížení do ŽR. Zrušení živnostenského oprávnění je zdarma, stačí si s sebou vzít občanský průkaz. Brněnský úřad sídlí na Malinovského náměstí 3, elektronicky se lze objednat na portálu brno.cz.

Dočtete se v Metropolitanu

Nenechte si ujít