Nové zelené koleje, přístřešky pro cestující, zázemí pro řidiče na konečných zastávkách, ale také bezbariérové úpravy, to všechno ještě v letošním roce zpříjemní cestování po Brně. Rada města Brna schválila na tyto stavební úpravy 31 800 000 korun. Poskytnutí příspěvků musí ještě schválit zářijové zastupitelstvo.
Stavební úpravy krytu tramvajových tratí – zelené koleje na Palackého třídě a ulici Purkyňova
V souvislosti se stále špatnými klimatickými podmínkami ve městech a s ohledem na pozitivní ohlasy na realizaci vegetačního povrchu zelených pásů podél kolejí na ulici Nové sady se Dopravní podnik města Brna rozhodl pro rozvoj těchto krytů i v dalších brněnských ulicích. „Město tvorbu zelených ploch velmi podporuje, proto Dopravnímu podniku poskytne 6 milionů korun. Ještě v letošním roce tak dojde ke změně krytu tramvajových tratí na rušných komunikacích. Konkrétně na Palackého třídě nahradí betonové panely umělý travnatý povrch o velikosti 247,5 m2 a na ulici Purkyňova bude 475,2 m2 osázeno suchomilnými rostlinami,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Přístřešky pro cestující
Jde především o vybudování chybějících přístřešků pro cestující na zastávkách sítě MHD v Brně, které postupně vznikají od roku 2019. „Uvědomujeme si, že úroveň cestování je dána nejen kvalitou služeb a vozů dopravce, ale i kvalitou navazující infrastruktury, kterou prostor pro cestující rozhodně je. Rozšířením počtu zastávek s přístřeškem pro cestující tak dojde k výraznému zlepšení komfortu při cestování. Brno poskytne 6 milionů korun, za které bude vybudováno okolo 15 dalších přístřešků včetně stavebních přípravných prací. S realizací se začne ještě letos. Počítá se například s výstavbou přístřešku na zastávce Lesná – nádraží nebo smyčka Rakovecká,“ sdělil Petr Kratochvíl.
Konečné stanice – přístřešky pro cestující a zázemí pro řidiče
Je nutné postupně obměnit současné zastaralé přístřešky pro cestující a sociální zázemí pro řidiče DPMB na konečných stanicích v síti MHD. „Na obnovu objektů původně ze 70. a 80. let Brno poskytne 11 milionů korun. Nový přístřešek bude vždy umístěn v ploše původní stavby a bude bezbariérový. Do konce letošního roku se dočká realizace objekt v Útěchově, v příštím roce pak přijdou na řadu například konečné stanice Černého, Kalvodova nebo tramvajová smyčka Zemědělská,“ upřesnil Petr Kratochvíl.
Bezbariérové úpravy zastávky Hluboká a chodníku na ulici Laštůvkova
Na základě poznatků a doporučení Poradního sboru Rady města Brna pro bezbariérové Brno dojde k realizaci bezbariérové úpravy chodníku na ulici v úseku Laštůvkova–Odbojářská. „Jedná se zejména o místa určená pro přecházení. Město na úpravy poskytne 1 600 000 korun, přičemž ještě letos se připraví projektová dokumentace a v roce 2025–2026 proběhne samotná realizace,“ nastínil náměstek primátorky Filip Chvátal a pokračoval: „V případě zastávky Hluboká poskytne město Dopravnímu podniku města Brna dotaci ve výši 5 700 000 korun, která bude použita na realizaci bezbariérových úprav a kompletní modernizaci tramvajových zastávek v obou směrech. Hotovo by mělo být ještě letos.“
Dopravní uzel MHD Stará osada – doplnění prostředků pro vedení nevidomých
V současné době je připravována technická studie Bezbariérové řešení dopravního uzlu Stará osada. Jedná se však o dlouhodobější řešení. „Proto Brno poskytne 1 500 000 korun na dočasné úpravy, které na dopravním uzlu Stará osada zlepší orientaci osob se zrakovým znevýhodněním. Půjde zejména o doplnění hmatných a kontrastních prvků. Předpokládaná doba realizace je podzim 2024,“ doplnil Filip Chvátal.