Město Berlín otevře 28. května před zahájením fotbalového mistrovství světa nové hlavní nádraží - Berlin Hauptbahnhof . Očekává se, že ho využije až 300 tisíc cestujících denně.
Nové nádraží, které vzniká vedle nových vládních budov v zatím nezastavěném centru města a s ním související výstavba nové městské čtvrti mají překvapivě celou řadu zajímavých paralel s dopravní i urbanistickou situací města Brna.
Jaké podobnosti to jsou:
Berlin Hauptbahnhof je centrálně umístěné nádraží, které se nachází v blízkosti Reichstagu a nového komplexu vládních budov. V okolí nádraží vznikne úplně nová městská lokalita s vysoce kvalitními byty, obchody a provozovnami. A v okruhu přibližně 2 km očekává cestující, návštěvníky a obyvatele Berlína nový střed německého hlavního města k jeho poznávání. Nové linky městské hromadné dopravy propojí nádraží s ostatními částmi města. Pěšky se odtud dostanou cestující například na centrální třídu Pod Lipami asi za 30 minut. V tomto okamžiku je nicméně okolí nádraží nezaplněné, nádraží není součástí městské zástavby a nejedná se ani o přirozený bod, kam by směřovali cestující a další veřejnost. Jedná se o základní stavební kámen nového centra.
Nové berlínské nádraží, Berlin Hauptbahnhof, je výsledkem radikálního přepracování železniční mapy centra Berlína. Nádraží je součástí budování nového dopravního řešení a výsledkem reorganizace dopravy pro moderní potřeby města, se kterými souvisí potřeba řešit odpovídajícím způsobem růst dopravy, propojení různých druhů dopravy a její dostupnost. Cílem projektantů nového konceptu železniční dopravy v Berlíně bylo zjednodušení dosažitelnosti centra města pro cestující, koncentrace vlaků různých destinací, efektivnější průjezd vlaků městem a zvýšení celkové kapacity železničního uzlu. I když má Berlín několik dalších nádraží - Berlín Ostbahnhof, Zoologischer Garten, nádraží Lichtenberg, dává Berlin Hauptbahnhof další impuls k rozvoji železniční dopravy.
Berlin Hauptbahnhof se stane největší evropskou pětiúrovňovou železniční stanicí a přestupním bodem mezi východo-západními a severo-jižními trasami, regionálními i dálkovými spoji včetně spojení s Prahou a Brnem. Nové nádraží vzniklo na území někdejšího nádraží Lehrter Bahnhof, jehož historické budovy byly zbourány, aby mohly vzniknout zcela nové objekty. Někdejší Lehrter Bahnhof byl považován za palác mezi nádražími. Nyní vznikla nová železniční katedrála, která poskytuje široký prostor nejenom pro cestování, ale i k nákupům a obchodním aktivitám. Po dokončení bude k dispozici celkem 70.000 čtverečních metrů podlažní plochy, z toho 15.000 m2 pro obchody, gastronomii a služby. Většina prací, které probíhaly včetně plánování 15 let, byla realizována bez přerušení provozu.
Trať městské dráhy byla v úseku nového hlavního berlínského nádraží na cca jednom kilometru délky přemístěna oproti dosavadní trase na jih a je vedena po nových mostech. Tyto mosty, na kterých jsou umístěny dvě koleje pro městskou dráhu S-Bahn a čtyři koleje dálkových spojů, protínají novou nádražní halu ve výši přibližně deseti metrů.
Situace v Brně:
Brno rovněž plánuje rozvoj svého centra a využití zatím zanedbaných prostor v jižní části, kde vznikne nová moderní obytná čtvrť se sportovišti, občanským vybavením a zelení. Samozřejmou a logickou součástí moderního centra města je rozšíření MHD a integrovaného dopravního systému včetně nového moderního nádraží, které je součástí komplexního dopravního projektu železničního uzlu Europoint. Historické a moderní centrum města budou plynule propojeny jak městskou hromadnou dopravou, tak pěšími bulváry obklopenými zelení, restauracemi a obchody. Cestující, kteří dorazí na nové nádraží, budou komfortně přestupovat na městskou hromadnou dopravu a dostanou se velmi rychle do svých konečných destinací.
Komplexní dopravní projekt Europoint Brno přináší stejně jako berlínský projekt soulad cílů urbanistických, dopravních a kvality životního prostředí. Dopravní a ekonomičtí odborníci zvolili pro Brno variantu přestavby železničního uzlu s nádražím v plánovaném moderním jižním centru města, která umožňuje stavět „na zelené louce"" bez přerušení provozu současného hlavního nádraží a bez omezení plynulého chodu města. Jinými slovy hlavním mottem přestavby železničního uzlu je jeho zjednodušení, propustnost (průjezdnost) uzlu ve všech směrech a zhodnocení potenciálu umožňujícího rozvoj na nově uvolněných plochách města.
Na příkladu Berlína je naopak vidět, že modernizace dopravních systémů ruku v ruce s rozvojem nových městských částí umožňuje metropolím rozšiřovat centrální části města ve prospěch rozvoje města a jeho obyvatel. Zajímavý je také fakt, že berlínská stavba nového hlavního nádraží měla jako iniciativa města Berlín obecnou podporu včetně zelených.
Doplňující informace ke komplexnímu dopravnímu projektu Europoint:
Co komplexní dopravní projekt Europoint - přestavba železničního uzlu - přinese:
- Podpora napojení na evropské koridory, které zvýší dostupnost města a Brno tak potvrdí svoji roli významného mezinárodního dopravního uzlu
- Rozvoj nového moderního centra města - nových městských čtvrtí v jižní části Brna
- Uvolnění ploch, které budou využity pro výstavbu, výsadbu zeleně a rekreaci
- Prostor pro biokoridor podél řeky Svratky
- Nové osobní nádraží s technickými i prostorovými parametry, které zároveň zabezpečí nezbytnou propustnost brněnského uzlu a navíc bude splňovat požadavky na moderní způsob dopravy včetně doplňkových služeb pro cestující a občany města
- Obsluha nového osobního nádraží městskou hromadnou dopravou, dostatek parkovacích míst pro dopravu individuální
- Možnost propojit autobusové nádraží do objektu nádražní budovy
- Výškové sjednocení tratí na území města
- Redukce počtu tratí v centru města a jejich rozsahu, zjednodušení železničního uzlu
- Nové odstavné nádraží s dostatečným zázemím pro údržbu vlakových souprav
- Přímé zapojení Vlárské a Přerovské trati do osobního nádraží z východu s přímým průjezdem
- Možnost dokompletování silniční sítě, zejména velkého městského okruhu Jihlavská - Černovická
- Revitalizace Komárova a Horních Heršpic
Komplexní dopravní projekt Europoint Brno - přestavba železničního uzlu - připravuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zastupující stát, dále město Brno a Krajský úřad Jihomoravského kraje. Na přípravě se podílejí i Ministerstvo dopravy ČR, Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a akciová společnost České dráhy.
Je jedním ze třiceti prioritních dopravních projektů, se kterými Rada Evropy počítá do roku 2020.
Společné cíle projektu:
- na úrovni EU - rozvoj transevropské železniční sítě TEN
- na úrovni Euroregionu CENTROPE - zprůjezdnění IV. a VI. multimodálního koridoru (Hamburk - Berlín - Praha -Brno - Vídeň a Pobaltí - Varšava -Ostrava - Přerov - Brno - Bratislava - Budapešť)
- na úrovni Jihomoravského kraje - rozvoj integrovaného dopravního systému, modernizace tratě Brno - Přerov
- na úrovni města Brna - přestavba železničního uzlu, nové možnosti rozvoje Brna včetně moderního jižního centra města
Česká republika se zavázala v rámci evropských železničních tras zrychlit a zprůjezdnit tratě prvního železničního koridoru od Děčína, přes Prahu, Českou Třebovou a Brno do Břeclavi. Celý tento tah je již modernizován (Česká Třebová - Brno od Maloměřic přes Židenice, dnešní dolní nádraží, Horní Heršpice až do Modřic. Zde navazuje stavba na již dokončenou modernizaci trati Brno - Břeclav) a chybí pouze průjezdy některými železničními uzly, mezi nimiž je také Brno.
Brno se mimo jiné zúčastnilo tříletého projektu organizace EUROCITIES (organizace Evropské unie, která je platformou spolupráce měst). Patnáct evropských měst spolupracovalo na vzájemném posuzování situace a v případě Brna se ukázalo, že přivést vysokorychlostní tratě do Brna je možné jen tehdy, jestliže se zvýší kapacita a zlepší kvalita celého uzlu a nádraží. Vysokorychlostní vlaky do současného nádraží přivést nelze. Technické požadavky na jejich provoz jsou takové, že vyžadují kompletní přestavbu perónů a nástupišť, což je ve stávající poloze prakticky nemožné. Odborníci zvolili variantu přestavby s nádražím v plánovaném moderním jižním centru města, která umožňuje stavět „na zelené louce"" bez přerušení provozu současného hlavního nádraží a bez omezení plynulého chodu města.
Projekt EUROPOINT Brno podpořilo na nedávném setkání zástupců Středoevropského regionu CENTROPE rovněž město Vídeň, které nyní také buduje moderní železniční uzel spojený s výstavbou nového nádraží tzv. EUROPA MITTE. Primátor města Brna Richard Svoboda zde obdržel přímou podporu ze strany středoevropských partnerů.
Pavel Žára, tiskový mluvčí MMB
"