2005. 04. 22. • Na přehradě zahájena nová plavební sezóna - Tiskový servis

2005. 04. 22. • Na přehradě zahájena nová plavební sezóna

  • 26. dubna 2005
  • 3 minuty čtení

 

V sobotu 16. dubna byla na Brněnské přehradě slavnostním nástupem kapitánů a vztyčením vlajky zahájena plavební sezóna 2005.

Vznik lodní dopravy na Brněnské přehradě se datuje hned v prvním poválečném roce. První dvě lodě pocházely z Německa a pod jmény Brno a Morava byly na vodu spuštěny v roce 1946. Jezdily k hradu Veveří a zpět. Zájem o projížďku lodí byl velký a přehradní flotila proto rychle rostla. Už v roce 1961 dosáhla dnešního počtu sedmi lodí s celkovou kapacitou 1500 osob. Zajímavostí je, že některé lodě a veškeré jejich současné opravy a rekonstrukce jsou dílem brněnských dopraváků. Ti také v padesátých letech vyrobili pět lodí pro plavbu na Vltavě, a pro Oravskou a Slapskou přehradu.

Flotila na Brněnské přehradě je proslulá unikátním a v rámci Evropy ojedinělým bateriovým pohonem. Díky tomu je provoz lodí ekologický a téměř bezhlučný. Baterie jsou ukryty v podpalubí a v noci se dobíjejí tak, aby pokryly celodenní spotřebu energie. V běžném provozu je dnes šest lodí, z toho čtyři dvoupalubové a dvě s jednou palubou. Dnešní desetikilometrovou délku plavební dráhy dosáhla brněnská lodní doprava v roce 1948, kdy byla prodloužena až do Veverské Bítýšky. Po Brněnské přehradě se v současnosti můžete plavit na dvou plavebních okruzích. Malý okruh do zastávky Rokle trvá v jednom směru 30 minut a velký okruh do Veverské Bítýšky 70 minut. V současné době přepraví lodě brněnského dopravního podniku na svých pravidelných linkách okolo sto padesáti tisíc cestujících ročně.

Letošní novinkou je nová zastávka Cyklistická. Již podle názvu je zřejmé, že zde - na končící asfaltové silnici – mohou cyklisté se svými koly nasednout na loď a doplout například až do Veverské Bítýšky, kde mohou pokračovat dál, nebo se lodí vrátit až do přístaviště Bystrc. Tato druhá varianta je vhodná např. pro rodiče s dětmi a to jak na kolech tak i pěšky. Schodiště zastávky je vybaveno „korýtkem“ pro vedení kola, takže se nemusí po schodech nosit, ale pouze tlačit. Novou zastávku najdou cestující naproti původní zastávce Obora, která byla kvůli špatné přístupnosti téměř nevyužívaná.

Cestující si i letos mohou zakoupit tzv. Pojízdnou vstupenku - tedy společnou jízdenku a zároveň vstupenku do zoo a letos nově i na hrad Veveří. Další novinkou bude oznamování odjezdu lodí z konečných stanic v Bystrci a Veverské Bítýšce, kde loď pět minut před vyplutím zahouká. Pro vozíčkáře bude jedna z lodí vybavena i speciálním zařízením umožňujícím nástup a výstup z těžko přístupných místech. Bližší informace najdete na telefonu 543 174 317, na webových stránkách www.dpmb.cz, nebo v informační kanceláři na Novobranské ulici 18.

Pavel Hrazdíra

Další články z rubriky