2005. 01. 25. • Nepohodlná milenka Georgese Feydeaua - Tiskový servis

2005. 01. 25. • Nepohodlná milenka Georgese Feydeaua

  • 28. ledna 2005
  • 2 minuty čtení

„Divadlo musí především bavit. Kdo chce poslání, ať jde na poštu.“ Woody Allen

28. a 29. ledna 2005 bude mít v Mahenově divadle premiéru hra Taková ženská na krku – Tak sa na mňa prilepila pařížského dramatika Georgese Feydeaua.

Kombinovaný název napovídá, že na scéně zazní ve větší míře i jazyk našich nejoblíbenějších sousedů. Slovenský režisér Ľubomír Vajdička představí ve Feydeauově komedii brněnskému publiku mladou generaci herců z Bratislavy. Inscenace vznikla ve spolupráci s činohrou Slovenského národného divadla, kterou reprezentují kromě režiséra a jeho spolupracovníků (např. výtvarníci scény a kostýmů) také 4 herci.

Nejde ovšem o klasické hostování, jako např. ve hře Pan Puntila a jeho služebník Matti, kde se v Mahenově divadle představil v hlavní roli Marián Labuda (2000), nebo v představení Garderobiér, v němž se kromě Moraváka Bolka Polívky objeví Slováci Milan Lasica a Emília Vašáriová (únor 2005). V případě příběhu o nepohodlné milence a zrušené svatbě „vzniknou dvě kompletně nezávislá představení, ve stejný večer se jedno může hrát v Brně a druhé v Bratislavě,“ říká režisér Vajdička. Slovenská premiéra s hostujícími českými herci je plánována na červen.

Hra Taková ženská na krku byla poprvé uvedena r. 1894 v Paříži. Georges Feydeau prožíval právě v 90. letech 19. století svá nejlepší tvůrčí léta, píše nejúspěšnější hru Dáma od Maxima a od pařížské kritiky získává titul „král vaudevillu“. Postavy z jeho her nejsou pouhé schematické figury, Feydeau jejich svět důvěrně zná, svět herců, kurtizán a barů na bulvárech. Jeho tvorbu charakterizuje vtip, svěžest a lehkost dialogů, ke konci života ale Feydeau ztrácí iluze o vztazích mezi mužem a ženou a jeho komedie hořknou.

Premiéra hry v česko-slovenském překladu pokračuje v linii zábavné tvorby, jež charakterizuje letošní sezónu Mahenovy činohry. Šéf souboru Miloslav Mejzlík ale tvrdí, že se Národní divadlo (NDB) nesnaží diváka „ubavit k smrti“. V druhé půli sezóny by měly být uvedeny i vážné tituly. Jejich premiéry se však právě Mejzlík nedočká, k 28. únoru se chystá svoji funkci na vlastní žádost opustit.

(zug)

Další články z rubriky

Nejnovější články