Začátkem října 2009, tedy měsíc před oficiálním zahájením, spustí Magistrát města Brna svou datovou schránku. Tento měsíční předstih je výsledkem zkoušení datové schránky a nutných úprav spisové služby. Systém datových schránek a s ním související konverze dokumentů se řídí zákony č. 300 a 301/2008 Sb. Od října se proto bude moci každý, kdo bude mít zřízenu datovou schránku, obracet na Magistrát města Brna i touto formou elektronické komunikace.
Již od počátku července však Magistrát města Brna na žádost nabízí službu tzv. autorizované konverze dokumentů. Jedná se o úplné převedení dokumentu z listinné podoby do podoby elektronické a naopak.
„Datové schránky jsou moderním způsobem korespondence s úřady a měly by přinést zrychlení, větší komfort a jistotu při doručování úřední korespondence. Magistrát ještě bude žádat o samostatnou datovou schránku pro Městskou policii v Brně a je jasné, že rovněž každá městská část bude mít svoji datovou schránku,"" uvedl tajemník MMB Pavel Loutocký.
Co je datová schránka?
Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno k doručování korespondence úřadům a ze strany úřadů těm, kteří mají datovou schránku zřízenu. Zároveň bude moci sloužit i k doručování dokumentů mezi občany, podnikateli a firmami navzájem. Jedinou podmínkou je, že povaha dokumentu takový způsob doručení umožňuje. Datové schránky zřizuje a spravuje Ministerstvo vnitra ČR.
Brno pilotním městem
Připravenost a aktivitu brněnského magistrátu dokládá také skutečnost, že MMB byl vybrán mezi osm pilotních institucí, které systém datových schránek zkoušely již v průběhu května 2009. Po drobných připomínkách MMB vyjádřil se systémem spokojenost.
Autorizovaná konverze
Aby mohly být datovými schránkami doručovány i dokumenty, které dosud v elektronické podobě neexistují (např. rodný list), provádí úřady autorizovanou konverzi dokumentů, tedy „úřední a ověřený převod"" dokumentu z listinné podoby do podoby elektronické nebo naopak.
Magistrát města Brna má s touto službou praktické zkušenosti a již ji od 1. 7. 2009 poskytuje na kontaktním místě veřejné správy - Czech Point, Malinovského nám. 3, místnost 011. Při konverzi dokumentu z nebo do elektronické podoby je možno využít tzv. datového úložiště (elektronické aplikace systému kontaktních míst veřejné správy přístupné způsobem umožňujícím dálkový přístup) nebo dokument přinést na technickém nosiči dat s laserovým záznamem (CD, DVD či flash). Technické zařízení MMB zatím umožňuje konvertovat listiny ve formátu A4 a do tohoto formátu.
Autorizovaná konverze je zpoplatněna dle zákona částkou 30 Kč za každou i započatou konvertovanou stránku.
Co je informační systém datových schránek?
Informační systém datových schránek je novým komunikačním systémem mezi orgány veřejné moci a právnickými osobami, mezi orgány veřejné moci a podnikajícími fyzickými osobami, orgány veřejné moci a fyzickými osobami a také mezi orgány veřejné moci navzájem. Vzájemná komunikace mezi právnickými osobami, podnikajícími fyzickými osobami a fyzickými osobami bude možná od 1. 1. 2010, i když až do 1. 7. 2010 budou moci být touto cestou zasílány pouze faktury nebo obdobné žádosti o zaplacení. Ale od 1. 7. 2010 bude možno dodávat dokumenty libovolného obsahu. Informační systém datových schránek je systém rychlý (datová zpráva je doručena prakticky okamžitě), spolehlivý (datová zpráva se nemůže ztratit), auditovatelný (je jednoduše dokazatelné, kdo datovou zprávu podal a komu byla doručena).
Jak je to s fyzickou osobou?
Jste-li fyzická osoba, můžete si o zřízení datové schránky požádat. A využívat výhod zaručené a bezpečné komunikace s orgány veřejné moci třeba z pohodlí svého domova. Jste-li podnikající fyzická osoba, můžete si o zřízení datové schránky požádat. A využívat výhod zaručené a bezpečné komunikace s orgány veřejné moci třeba z pohodlí své kanceláře.
Více informací o datových schránek naleznete na www.datoveschranky.info
Mgr. Pavel Žára, tiskový mluvčí
Magistrát města Brna
tel.: +420 542 172 162
fax.: +420 542 172 303
e-mail: zara.pavel@brno.cz
"