Jižní Morava s centrální metropolí a druhým největším městem v ČR Brnem je regionem, v němž se pořádá prakticky nejvíce kongresových akcí v České republice s výjimkou hlavního města. Například v posledních dvou letech to bylo přes pět set akcí, které Brno a kraj na svém území pořádaly. Jednoznačně nejvýznamnějším místem jejich konání je město Brno, které je známé jedním z předních výstavních areálů v Evropě s více než osmdesátiletou tradicí.
Atraktivita Brna a jižní Moravy byla pro Centrálu cestovního ruchu - Jižní Morava (CCRJM) hlavním důvodem pro předložení žádosti o spolufinancování projektu „Kongresová, veletržní a incentivní turistika v regionu Jižní Morava"" do Regionálního operačního programu Jihovýchod. Cíle projektu byly stanoveny tak, aby byly plně v souladu se strategií CCRJM, Jihomoravského kraje i statutárního města Brna. Partnery projektu jsou Jihomoravský kraj, statutární město Brno, Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a Veletrhy Brno, a.s. (Projekt byl schválen pod reg. číslem: CZ.1.11/2.2.00/01.00171, s celkovými uznatelnými náklady: 10 802 500 Kč).
„Město Brno, které se opírá o kvalitní geografickou polohu, mám na mysli dvě hodiny do Prahy, přes hodinu do Vídně a Bratislavy, je ideálním místem pro setkávání lidí různého kulturního a podnikatelského zaměření a tedy i pořádání kongresových a turisticky zajímavých akcí. Tento projekt je logickým pokračováním snahy dostat Brno i se svým krajem na evropskou a světovou úroveň kongresových záležitostí,"" uvedl primátor města Brna Roman Onderka.
Projekt Jihomoravského kraje:
Na projekt CCRJM navázal Jihomoravský kraj v rámci druhé výzvy ROP NUTS II Jihovýchod žádostí o dotaci na realizaci projektu „Propagace jižní Moravy jako kongresové a incentivní destinace budoucnosti aneb Připraveni na 100 %!"", který je zaměřen na aktivní propagaci možností kongresové a incentivní turistiky v Jihomoravském kraji, mimo jiné v souvislosti s předsednictvím České republiky v Radě EU, resp. s významnými akcemi kongresového typu, které se v této souvislosti na území jižní Moravy konají. V Jihomoravském kraji se uskutečnila již řada vrcholných akcí, které spadají do oblasti kongresové, veletržní a incentivní turistiky, na jejichž organizačním zajištění se město Brno a Jihomoravský kraj podílely a podílejí.
(Projekt byl schválen pod reg. číslem: CZ1.11/2.2.00/02.00426, s celkovými uznatelnými náklady: 10 810 500 Kč.)
„Jako stínového ministra zemědělství mě především těší, že právě jižní Morava byla vybrána na přelomu května a června jako místo neformálního setkání ministrů zemědělství Evropské unie. Tato a další setkání nám umožní nejen zviditelnění v rámci celé Evropy, ale především jsou příležitostí ukázat, že jižní Morava je atraktivním a vyspělým evropským regionem, se kterým stojí za to spolupracovat,"" zdůraznil hejtman Jihomoravského kraje Mgr. Michal Hašek.
Databáze kongresových možností:
V rámci těchto projektů zpracovala CCRJM databázi kongresových možností a incentivních programů v regionu Jižní Morava. Tato komplexní nabídka je vydána v samostatném katalogu. Kromě katalogu je natočen i krátký (8´) film, který má upoutat pozornost k jižní Moravě jako kongresové destinaci. Aktualizovanou databázi najdou zájemci na webovém portálu www.moraviaconvention.cz. Servis pro zájemce o aktuální informace a kontakty bude poskytovat na vyžádání Moravia Convention Bureau, které je součástí Centrály cestovního ruchu - Jižní Morava.
V první polovině roku 2009 přibudou k těmto materiálům ještě další, které budou vydány v tak vysokých nákladech (500 000 ks), aby je mohli návštěvníci regionu najít v hotelových pokojích nebo získat při různých akcích jako návod pro trávení volného času ve městě Brně či v regionu Jižní Morava.
Projekt Jihomoravského kraje navazuje na projekt CCRJM aktivní propagací kongresové a incentivní turistiky na jižní Moravě v médiích, na billboardech, v prostředcích veřejné dopravy, na odborných veletrzích apod., oslovuje odbornou i laickou veřejnost, aby ji seznámil s jedinečnými možnostmi, které jižní Morava v této sféře nabízí.
Reklamní kampaň v roce 2009:
Reklamní kampaň je realizována ve dvou hlavních etapách. První etapa probíhá v období leden-červen 2009 a je zaměřena na ČR, především v souvislosti s akcemi konanými v rámci předsednictví ČR v Radě EU. Ve druhé etapě (červenec-prosinec 2009) se bude realizovat reklamní kampaň v zahraničí (Slovensko, Rakousko, Polsko, Německo, Rusko, Velká Británie). Za přispění partnerů projektu, kterými jsou statutární město Brno, Centrála cestovního ruchu - Jižní Morava a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, se Jihomoravský kraj ve druhé etapě zaměří také na cílené přímé oslovení potenciálních pořadatelů kongresů a incentivních akcí (profesní sdružení, asociace, svazy v ČR a zahraničí, zahraniční investoři v JMK). V rámci realizace projektů bude nabídka prezentována na specializovaných veletrzích MICE u nás i v zahraničí.
Společné cíle obou projektů jsou:
- - přesvědčit potenciální pořadatele kongresových či incentivních akcí, že jižní Morava je právě tím regionem, který jim poskytne výborné zázemí pro práci i odpočinek
- - zvýšení informovanosti o kongresových příležitostech na jižní Moravě, o možnostech návaznosti na každoročně se konající oborové veletrhy
- - zvýšení informovanosti o nabídce jižní Moravy jako pestrého turistického regionu sbohatým programem pro incentivní cesty
- - větší využití potenciálu jižní Moravy.
Co nabízí Brno:
Šestnáct pavilonů brněnského výstaviště představuje výstavní areál s rozlohou 667 000 m?, jehož součástí je kongresové centrum. Město Brno také nabízí vhodné kapacity pro setkávání politického a hospodářského charakteru. Řada hotelů je vybavena kongresovými sály s veškerou kvalitní technikou pro různé typy jednání. Vedle Brna nabízí možnosti pro kongresovou a veletržní turistiku např. také města Mikulov, Lednice, Slavkov, Znojmo, Židlochovice a další.
Důležitou roli pro další rozvoj kongresové destinace je dobrá dopravní dostupnost. Veletržní areál v Brně je napojen na dálnici z Prahy a Vídně, leží v blízkosti železniční sítě. Na území Brna se nachází mezinárodní letiště Brno-Tuřany s novým moderním terminálem a pravidelnými linkami z Moskvy a Londýna, přes Prahu nebo Vídeň je možné cestovat do mnoha evropských center a dalších destinací.
V regionu lze využít bohatých možností pro náplň incentivních programů. Vinařská turistika, adrenalinové sporty, cyklistické stezky, golfová hřiště, wellness centra, ale i např. velké bohatství hradů a zámků přispívá k atraktivitě regionu.
PhDr. Jiří Klement, tiskový mluvčí
Jihomoravský kraj
tel.: +420 541 651 505
fax: +420 541 651 549
e-mail: klement.jiri@kr-jihomoravsky.cz
Mgr. Pavel Žára, tiskový mluvčí
Magistrát města Brna
tel.: +420 542 172 162
fax.: +420 542 172 303
e-mail: zara.pavel@brno.cz