11. 08. 2008 Poutě města Brna ke své Ochránkyni se zúčastní primátor města Brna - Tiskový servis

11. 08. 2008 Poutě města Brna ke své Ochránkyni se zúčastní primátor města Brna

  • 11. srpna 2008
  • 4 minuty čtení

 

Primátor města Brna Roman Onderka se v pátek 15. srpna 2008 zúčastní Poutě města Brna ke své Ochránkyni, Panně Marii Svatotomské, v Bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Mendlově náměstí v Brně. Při pontifikální mši v 18.30 hodin  pronese homilii teolog Jaroslav Max Kašparů.

V bazilice na Starém Brně v současnosti dochází ke generální opravě oltáře. Město Brno letos přispělo na obnovu této mimořádné sakrální památky částkou ve výši 400 tis. Kč.

  

 

Perla Moravy, Palladium města Brna, Panna Maria Svatotomská:

Chrám Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně byl založen královnou Eliškou Rejčkou v r. 1323. Stavba chrámu i přilehlého kláštera postupovala po etapách a trvala zhruba 50 let. V r. 1333 byl dokončen presbytář. V letech 1429 a 1467 byl klášter i kostel vypleněn. V průběhu let 1475-83 byl kostel opraven a r. 1483 vysvěcen. V r. 1645 byl chrám znovu silně poničen. Nový rozkvět kostela i kláštera spadá do období kolem poloviny 17. století, kdy většinu stavebních prací řídil Jan Křtitel Erna. Současná podoba interiéru baziliky je z let 1885-1902. V r. 1987 povýšil papež Jan Pavel II. kostel Nanebevzetí Panny Marie na Baziliku minor.

 

Stříbrný oltář brněnských augustiniánů:

V současné době tvoří tzv. ,,Stříbrný oltář"" a obraz ,,Černé madony"" v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně jeden celek, i když se jedná o dvě slohově odlišná umělecká díla. Obraz Panny Marie Svatotomské, zvaný Perla Moravy, Divotvůrkyně, Palladium města nebo Ochránkyně Brna, daroval brněnským augustiniánům markrabě Jan Jindřich u příležitosti založení kláštera po té, co jej obdržel darem od svého bratra, císaře Karla IV. Jedná se o dílo z období kolem roku 1250 přestavující byzantský typ Madony. Obraz je považován za zázračný, při obléhání města 1645, švédskými vojsky, byl vynesen na hradby a zachránil Brno před dobytím. Stejný zázrak se mu připisuje při útocích Prusů v roce 1742.

 

 

Korpus oltáře tvoří dřevěný skelet opláštěný měděným pozlaceným plechem. Na dvojici sloupů nasedá baldachýn s císařskou korunou, zhotovený rovněž ze zlaceného měděného plechu. Před oba sloupy jsou představení andělé, vytepaní ze stříbrného plechu. Rovněž ostatní dekorativní prvky jsou převážně ze stříbra, případně v detailech pozlaceného, nebo jsou odlité z mosazi, rovněž pozlacené. Mariánský obraz spolu s monogramem Panny Marie byly umístěny do středu oltáře pod baldachýn. V současné době zůstává otázkou, zda měl oltář vyzdobenou i zadní stranu, jak napovídá rytina pořízená po jeho dokončení v Augspurku.

 

 

Shrneme-li osudy této jedinečné památky, můžeme konstatovat, že oltář byl pravděpodobně čtyřikrát sestaven, rozebrán a přemístěn. V důsledku těchto převážně neodborných manipulací je nyní v havarijním stavu.

 

 

K problémům, které se daly zjistit ze země bez lešení, tzn. že chybí řada ozdob nebo jejich částí, že podkladové plechy a dekor drží pohromadě díky obyčejným novodobým hřebíkům a vázacímu drátu, že se dekorativní prvky nenacházejí na svých místech, ale kdekoliv, kam je ochotná ruka amatéra přidrátovala, že je stříbrný plech zprohýbaný a popraskaný, že je zlato na baldachýnu i na jiných místech odřené, se přidaly po postavení lešení i problémy statické. Celý oltář byl zhruba 20 cm vykloněn směrem do presbytáře, dřevěné klíny zajišťující táhla kotvená do zdi se seschly tak, že dávno neplnily svoji funkci. Baldachýn nesený mohutnou kovanou konstrukcí visel doslova ve vzduchu, neboť kotevní vruty byly zcela uvolněné.

 

 

Po zjištění skutečného stavu oltáře muselo dojít k zásadní změně postupu prací předpokládaných pro letošní rok. Pozornost se zaměřila nejprve na důkladný restaurátorský a statický průzkum a následně na vlastní statické zajištění památky. Bylo provedeno množství expertiz, mimo jiné laboratorní určení materiálů, průzkum dutých částí oltáře průmyslovým endoskopem a inventura chybějících a poškozených částí baldachýnu a koruny, na jejichž základě byla zvolena metoda památkové obnovy celého oltáře.

 Po statickém zajištění oltáře byly demontovány veškeré dekorativní ozdoby z baldachýnu a koruny. Konzervační laky, kryjící povrch zlacených a stříbrných prvků, byly chemicky odstraněny. Tím byly poškozené části připravené k dalším restaurátorským zákrokům, tj. vyrovnání detailů do původního tvaru s použitím původních technologií a pomůcek, doplnění chybějících částí v původním materiálu, tj. ve stříbře, případně ve zlacené mosazi, a kompletaci restaurovaného dekoru na původní místo. Při čištění zlacených ploch se ukázalo, že zlacení je z velké míry zcela setřené, proto bylo nutné přistoupit k jeho obnově.  

 

 

Každý úkon v celém procesu rehabilitace vrcholové části oltáře má své přesné místo. Práce letošní etapy vyvrcholí zpětným osazením obrazu a monogramu Panny Marie. Jako poslední bude před mariánskou poutí nainstalována nová distanční stěna mezi oltář a barokní retabulum. Tím však obnova oltáře zdaleka nekončí. Až do října tohoto roku budou pokračovat průzkumy a příprava na další etapu prací v příštím roce.

(Zdroj: www.opatbrno.cz)

 

 

Mgr. Pavel Žára, tiskový mluvčí

Magistrát města Brna

tel.: +420 542 172 162

fax.: +420 542 172 303

e-mail: zara.pavel@brno.cz

"

Další zprávy z rubriky

Nejnovější tiskové zprávy