Trojmístné číslování trolejbusů skončilo. A mohla vzniknout „ídéeska“ - Tiskový servis

Trojmístné číslování trolejbusů skončilo. A mohla vzniknout „ídéeska“

  • 12. března 2024
  • 3 minuty čtení
  • Zdeňka Obalilová

Tramvaje, autobusy, trolejbusy, vlaky, městské i příměstské linky a také lodě na Brněnské přehradě. Že všechny typy hromadné dopravy na jižní Moravě fungovaly samostatně a roztříštěně, si už skoro nepamatujeme. Je to však „teprve“ dvacet let, co se jí v regionu dostalo jednotné podoby a řízení. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje letos slaví kulatiny.

Nové vlaky Moravia. Foto: archiv IDS JMK
Nové vlaky Moravia. Foto: archiv IDS JMK

Celkem šest etap a šest let trvalo, než Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK) začal opravdu obsluhovat celé vytyčené území.

Myšlenka na to, jak sjednotit a zefektivnit veřejnou dopravu, se objevila už s ustanovením krajů v roce 2000. O dva roky později začala příprava na integraci systému. Koordinátor integrovaného systému veřejné hromadné dopravy v Jihomoravském kraji vytyčil nejdůležitější body nutné pro jeho spuštění. Poté vznikla akciová společnost KORDIS JMK, kterou založily Jihomoravský kraj a město Brno.

Zajímavostí, která byla co do příprav důležitá, je přečíslování brněnských trolejbusových linek. Mnozí si jistě pamatují trojciferné trolejbusy, jejich označení pak bylo poníženo o stovku (takže dnes jezdí linky 25 až 39). Nově totiž všechny regionální linky získaly třímístná čísla a brněnské jedno- nebo dvoumístná.

Tarify, zóny – kdo se v tom vyzná?

Udělat pořádek v hromadné dopravě není jednoduché, proto jedním z prvních kroků bylo vybudování tarifních zón. V roce 2004 jich měl systém 30 a zahrnoval 110 obcí. Aktuálně je to 721 obcí a 161 zón. Od brněnských zón 100 a 101 se mapa výrazně rozrostla, a to dokonce za hranice kraje. Spoji IDS JMK se dostanete i na Vysočinu, do Pardubického, Jihočeského, Olomouckého a Zlínského kraje, a dokonce i do zahraničí (na Slovensko a do Rakouska).

Spoje na sebe navazují, jízdenka platí všude

První leden 2004 byl přelomový nejen pro řidiče, ale hlavně pro cestující. Znatelnou změnou bylo už označení zastávek, které IDS JMK nově sjednotil a cestující si byli rázem jistí, že stojí správně. Modrobílé ztvárnění je stále aktuální. Zároveň složitá spleť jízdních řádů, v níž se těžko orientovalo, dostala centrální řízení.

Myslelo se také na návaznost jednotlivých linek a jejich propojení, aby se lidé směřující do velkých měst dostali na místo s co nejmenším počtem přestupů. Dalším klíčovým prvkem bylo zavedení sjednoceného jízdného, které zahrnuje i jednotnou a předplatní jízdenku po celém IDS JMK funkční pro všechny typy hromadné dopravy. To pro cestující znamenalo velké ušetření času i peněz, zvláště pro pravidelné jízdy.

Důležitým prvkem je samozřejmě železnice – díky celkovému propojení a vzniku IDS JMK se postupně vybudovaly desítky přestupních uzlů mezi autobusy a vlaky, což významně zpřístupnilo mnoho obcí v kraji. Mezi důležité rekonstrukce patří tratě do Židlochovic a do Hustopečí nebo mezi Brnem a Blanskem, což přineslo také zrychlení vlaků.

Chloubou jsou nové vlaky Moravia (na snímku), které jezdí na elektrizovaných tratích od roku 2022. Další vychytávkou je mobilní aplikace Poseidon, kde koupíte jízdenku pro IDS JMK, přičemž nemusíte řešit, zda pojedete autobusem, vlakem nebo MHD. A během letošního roku by mělo jít platit kartou ve většině autobusů. Na integrované síti se stále pracuje, vylepšuje se a myslí hlavně na cestující.